Vitézy, az elmúlt évtizedek tömegközlekedési és városszervezési csodafegyvere hosszasan értekezik terveiről, melyeket a közeljövőben, a frissen megalakult BFK fejeként kíván megvalósítani. Alapvetően egyet is értenék elképzeléseivel, ha nem lenne hiányos a koncepció az elővárosok és az agglomeráció tekintetében.
Ahhoz nem kell külföldre mennünk, hogy belássuk, a Budapest körüli kb. 20-30 km-es agglomerációs övezetben(ből) nem lehet olyan szintű tömegközlekedéssel utaztatni a népeket, mint amilyen szintű a belvárosi, sűrűn lakott területek közlekedése. Az agglomerációban továbbra is erős autóforgalommal lehet számolni, tekintettel a jóval nagyobb távolságokra. Továbbá az agglomerációs települések jelentős része nem képes önerőből a településen belüli tömegközlekedést megoldani. Mellékszál, hogy erre sok helyen látunk példát regionális közlekedési szövetségbe tömörülő települések formájában, de ez sem mindent vivő megoldás, hiszen ez is csak a fő közlekedési útvonalakra szorítkozik. Ami jelen esetben a főváros-agglomeráció oda-vissza útvonalat jelenti.
Mint a témában érintett, van elképzelésem arra vonatkozóan, mi késztetne az autóról tömegközlekedésre váltásban.
Először is: normális agglomerációs tömegközlekedési gerinchálózat, ami olyan kötöttpályás járműveket jelent, amelyek nagy kapacitással bírnak, csekély zavarérintettségűek, és amelyeket autóval könnyen megközelíthetek. Nézzük meg például a H5-ös HÉV-et. Alapvetően megbízható, nagy kapacitású vonal. Viszont Budapest határában hiányoznak azok a P+R parkolók, amelyekben az autót biztonságosan ott lehet hagyni, és nem fenyeget a veszély, hogy kifosztva találom a nap végén. Ahol van bevétele az önkormányzatnak tilosban parkolásból, oda ki tudja tenni a térfigyelő kamerákat. No comment.
Másodszor: olyan fizetős parkolási lehetőségek (parkolóházak, mélygarázsok) Budapest területén, amelyek frekventált helyen vannak, de nem csak a szűken vett belvárosban. Ha mégis muszáj autóznom, mert pl. kórházba, vagy valamilyen hivatalba visz a dolgom, netán nehezen mozgó családtagjaimat vinném, ne kelljen közelharcot vívnom az utcai parkolással.
Harmadszor: távlati, nagyívű városszervezési elvként örömmel látnám, ha a belvárosból kiszorulnának a hatalmas irodaházak, melyek jelenleg a céges autóval járók ezreit vonzzák a belvárosba. Ők akkor sem szállnának át a tömegközlekedésre, ha az ingyen volna. Eleve nem lett volna szabad az elmúlt 30 évben engedni a hatalmas irodaházak elszaporodását a Hungária körgyűrűn belül. A külső kerületekben olcsóbb az ingatlan, könnyen megoldható a céges autók ingatlanon belüli parkoltatása pl.: mélygarázsban. A külső kerületekben is sokfelé van nagy kapacitású tömegközlekedés. Akadnak rekultiválásra váró, kiváló közlekedési kapcsolatokkal bíró rozsdaövezetek is. Például Rákosrendezőn fel lehetne számolni több hektár használaton kívüli vasúti objektumot, és a helyére épülhetne üzleti negyed, mint Londonban a bezárt hajógyárak és raktárak helyén épült Canary Wharf.
Bár jónéhány cég még presztízsnek érzi a belvárosi irodákat, de pl. ingatlanadóval őket is meg lehetne győzni, hogy jobb nekik a peremvidéken. Eleve nem értem ezeket a cégeket: ugyan mindegyikük a pénzes ügyfelekre hajt, de a pénzes ügyfél autóval szeretne oda jutni, ami a belvárosban egyre nehezebb.
Ezzel összhangban törekedni kell a külső kerületek, főleg az 1950-ig önálló településként létező kerületek valaha volt városközpontjainak visszaállítására, hogy az adott kerületben lakók közül minél többen tudjanak rövid távon utazva munkahelyet találni, ügyeket intézni. Annyival is kevesebben akarnak ingázni a városközpont és a peremkerületek között.
Fenti elképzeléseket hiányolom a Vitézy-féle távlati koncepcióból. Lehet hosszasan süketelni az autózásról, mint "életmód"-ról (mekkora baromság!), meg a mélygarázsokról, mint az autókat belvárosba "vonzó" ojjektumokról, de ne szépítsük: az emberek többségének a városi autózás kényszer. Senki nem vágyik a dugóban ülni, de még kevésbé vágyik kétszer, háromszor annyi ideig utazni lepukkadt tömegközlekedéssel, olykor hajléktalanok társaságában, esőben-hóban várni a fedetlen megállóban a csatlakozásra, majd heringként tömörülni a járműveken. Városlakó és agglomerációban élő ismerőseim egyaránt azért vesznek autót, hogy a tömegközlekedés által kevéssé preferált időszakokban a sok átszállással járó nehézkes útvonalakat kiváltsák. Nem puszta hobbiból, hogy a kocsma előtt villogjanak és gumit füstöljenek.
Mellesleg az is megérne egy misét, hogy a BKV szerint valamikor délután 4 körül ér véget a csúcsidő, ezért fél 5-kor már századmagaddal várhatod az 1-es villamost a megállóban, végignézve, hogy az ellenkező irányból hogy megy a remízbe épp három másik szerelvény.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 11:59:51
Parancsoljon.
www.youtube.com/watch?v=in5DqthFQUs
youtu.be/nQRdgrSxnhg
youtu.be/R6sFC7_tp8k
n3spr3ss0 2020.01.22. 12:31:07
a windows egy szemét 2020.01.22. 12:56:34
comblog 2020.01.22. 13:07:15
Ezek nem az ő választóik problémája. Az ő választóik tiszta levegőt, parkokat, még több Duna korzót stb. szeretnének. Ha azt szeretnék, hogy legközelebb is megválasszák őket akkor az ő választóik érdekeit kell képviselni, nem az agglomerációból ingázókét akik az agglomerációban választanak.
Méghogy kiszorítani az irodaházakat a belvárosból, az olyan lenne mint levágni az aranytojást tojó tyúkot.
Ébredj már fel, mi a demokrácia lényege.
Ha jártál már pl. Münchenben akkor láthattad magad is, hogy az összes HÉV ill. metró itt egy torzó, mindenféle racionális összekötést nélkülözve. Itt nem a racionalitás dönt, hanem kinek vastagabb a pénztárcája amikor a megfelelő embert kell megtalálni.
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2020.01.22. 13:27:53
Irodaházak csak a belvárosban épülnek? Lófaszt. Tele van irodaházzal Budaörs és környéke, a Váci út a Hungárián kívül, és egyre jobban jön fel Ferihegy környéke is, hogy csak néhány példát mondjak.
Nem, nem az a cél, hogy az autós közlekedők életét megkönnyítsük. Az legyen a cél, hogy az autóból szépen szálljanak ki, és ne autók foglalják el a közterületeket szinte faltól falig. A Budapest Szíve programot kell folytatni, nem újabb autós sávokat nyitni, meg parkolóhelyeket építeni. Azt kell elérni, hogy sokkal kevesebb ember tartson autót, és inkább másképp közlekedjenek. Stockholmtól Amszterdamon át Koppenhágáig rengeteg városból lehet ötleteket szerezni ehhez.
2020.01.22. 13:59:08
Nicolas Reök 2020.01.22. 14:05:21
sirarcheer 2020.01.22. 14:06:35
A parkolás drágítással egyet értek, de lakásonként 1 kocsi lehessen kedvezményes, a második legyen nagyon drága (van ahol 100.000, mesélték, lehet csak pletyka). De rengeteg kocsit hagynak el, szerintem 1000 nagyságrendben parkolnak kocsik Budapesten elhagyatva. Leeresztett kerék, több hónapos kosz, sokszor rendszám tábla sincs. Van amelyiken a közteres felszólítás is lerohadt, hogy parkoljon el vagy elszállítják.
Előbb tegyék vonzóvá a tömegközlekedést, mert ha hirtelen megdrágítják az autótartást, és az emberek a BKV-t választanák, szerintem nem bírná a mostani infrastruktúra.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 14:25:15
apro_marosan_petergabor 2020.01.22. 14:30:54
Nos autóban kellemes az ülés, szép csendben szól a zene vagy a rádió, esetleg kihangósítóval mások zavarása nélkül intézhetjük ügyeinket - nincs hajléktalan szag, nem állnak a lábadon, nem telefonál melletted üvöltve egy nő a barátnőjéne stb. Átgondolhatod dolgaidat stb.
Igen szükség van parkolókra, Bécsben pl. rengeteg régi házat "aláparkolóztak"... azok s már a pesti ingtalan árak is elviselik ezt.
Kb. 800.000 autó van Bp-en, őket(használóikat) is ki kell szolgálni, nem csak az agresszív, az élő fába is belekötő, kreszre fittyethányó kerékpárosokat...
A XXI. században vagyunk, jönnek az elektromos autók - nincs városi környezetszennyezés, az autókból él a fél ország - Budapest is - akkor ugyan ne legyenek már az autósok utált páriák.
Leben und leben lassen - élni és élni hagyni, mondja a német, s igaza van. Autós, gyalogos, tömegközlekedő és kerékpáros szépen megférhet (és eddig meg is fért) ebben a városban - mindegyiknek javítani kell a helyzetét. A kor technológiai szintjén.
Ez persze nem csak agyament, hanem átgondolt, HOZZÁÉRTŐ (zöld?) politikát kíván.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 14:39:04
A KRESZ-re fittyet hányást első kézből tapasztalom meg. Soroljam a helyeket, ahol kb. minden sofőr nettó szabálytalankodó? Szinte mindenki már belehajt a pirosba. Egy ilyen esetnél előttem csattant össze két autó az Üllőin...
Ha te ilyesféle életformára vágysz a belvárosban, akkor fizesd meg annak az árát, hogy mástól lopod az életteret, aki ott él.
Bp lakosságának kisebb része használ napi szinten autót.
nyelv-ész 2020.01.22. 15:08:48
A cikk nem az autóbuzéria mentén íródott, hanem arra próbál rávilágítani, hogy Budapestet az agglomerációval együtt kezelő tömegközlekedési szövetséget kell kialakítani, de nem csak a szavak szintjén. Ez nyilvánvalóan csak úgy működhet, hogy az agglomerációs települések is beleadnak apait-anyait, és nem intenek be a finanszírozásba, mondván, hogy a BKV a budapestiek közlekedését szolgálja. Miközben Vecsésen, Pomázon, Édren ugyanúgy átcsattog a vaskerekű, és ugyanúgy utaznak rajta vecsésiek, pomáziak, érdiek...
nyelv-ész 2020.01.22. 15:12:49
A kérdéseid mindegyikére ott a válasz a cikkben, nem írom le még egyszer. A P+R kapcsán feltett kérdésedet kifejezetten provokatívnak találom.
chrisred 2020.01.22. 15:28:36
chrisred 2020.01.22. 15:33:42
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 15:34:05
apro_marosan_petergabor 2020.01.22. 15:41:02
Időnként úgy érzem, dislexiásokkalm van dolgom.
Javaslom az újraolvasást...
Azt írtam Bp.-en meg kell teremteni a kellemes létezést autósnak, másnak is (lehet, csak érteles vezetők, s nem politikailag elvakult polgármesterek kellenek hozzá).
molni..:
Ilyen életformára vagyok, s fizetem az árát, benzinben, adóban, parkolási díjban mindenben - ebből épülnek a kerékpár utak s a behajtani tilos táblák is...
szánmonoxid 2020.01.22. 15:41:38
Egy 20-25 ezres sportcsarnokot egy évben 3-4 alkalommal lehet kihasználni, amikor AC/DC- vagy Metallica-szintű együttesek koncerteznek Budapesten, ez azért nem gyakori. A jelenleg a Papp Laciban koncertező együttesek esetében még neves bandák koncertjén is le van rekesztve a nézőtér kb. fele-harmada, annyira nincs fizetőképes kereslet.
Mi a fasznak egy ekkora sportcsarnok?
Nézem a jelenleg futó kézilabda Eb-t, 5-7 ezres sportcsarnokokban megy, félházzal, akkor is, amikor a hazai csapat játszik.
Bőven elég lenne erre Magyarországon is a Papp Laci.
P+R parkolók kellenének helyette. A másik ilyen hely, ahova lehetne építeni, a Határ útnál a Shopmarttal szembeni hatalmas üres telek, illetve a Vágóhíd útnál az Obival szembeni kb. egy négyzetkilométeres puszta.
Tehát hely lenne, csak akarat (meg pénz) kellene.
Midnight Run 2020.01.22. 15:45:44
2) A "tág" Budapest jelentős beruházásokra szórul, ami a közlekedési infrastruktúrát érinti. Ami leginkább hiányzik, az a P+R parkolórendszer, a vonatközlekedés megrefomálása és a városon kívüli gyorsbuszok hadrendbe állítása.
3) A városi közlekedésben nyilván el kéne vinni az arányokat az autóközlekedés kárára. Ehhez kéne dugódíj és a városi helyi lakosság autóparkolási díjainak drasztikus emelése, meg a parkolóhelyek szűkítése, a mélygarázsok előmozdítása. Lásd Bécs, nem kell messzire menni.
4) Baromira szükség lenne a BKV járműveinek cseréjére egy normális fizetési rendszerre és a kedvezményrendszer reformjára. Nekem legjobban a londoni példa tetszik - a jegy ára változik az időszaktól. Mindenki fizet (nyugdíjasok is!), kivéve a 11 év alatti gyerekek fizető szülővel. 11 és 15 év között 90%-os árkedvezmény van, 15 felett mindenkinek teljes ár. Előrefizetéssel, állandó bérlettel (oyster) jelentős kedvezmény jár.
5) Elő kéne mozdítani a kerékpár/gyalogos/tömegközlekedési lehetőségeket, új utak, parkok stb építésével, ami segítene növelni az alacsony zöldterület arányt is.
Szerintem jelentős lemaradásban vagyunk, főleg ami a mentalitást illeti. Itt senki nem mer hozzányúlni az autósok és a nyugdíjasok előjogaihoz. Pedig hosszú távon ők is rosszul járnak: az autósok jókora dugót kapnak, a nyugdíjasok meg naponta szembesülnek a lehasznált BKV-val. Na persze az ingyenesség sokaknak csökkenti az ingerküszöbét. Pluszt ez a politika által propagált város-vidék ellentétet is a sutbe kéne vágni.
chrisred 2020.01.22. 15:53:27
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 16:06:14
Az autóhasználat valós költsége nincs megfizetve. Te legfeljebb az hiszed...
Az meg, hogy miből épül kerékpárút...
Bp-n a fő irányokban nem hogy kerékpár út, de még sáv vagy nyom sincsen. Budán az É-D-i gerinc a gyalogosokkal összeeresztésben valósul meg. A Vár külső oldalán meg semmi nincs.
Szó se róla a másik útban is, ami köszönet van. Az Rudas előtt a gyalogos + bringa szélessége nincs 1 MÉTER. Az úton meg még nyom felfestés sincs... A Lánchíd alatt is megszakad a híd. Neked mennyire életszerű az, hogy egy híd kettévág egy autó számára épített utat?
Ha a kerékpáros infrastruktúra az autósénak kb. 1%-át megkapná, akkor kb. ma bringás autópályák lennének a fővárosban...
Ehhez képest pl. a Budafoki út mellett van, hogy hónapokig nem nyírták le a sövényt és mindkét sávra rálógott. Fasza. Amiokr lenyírták, akkor a gyö2 emberek még az sem vették figyelembe, hogy ha használni akarja az ember, akkor jobb kéz felé esve bentebb kéne nyírni a sövényt.
Így nem lesz tömeges kerékpárhasználat úgy, hogy egyes helyeken már most közelharc van a gyalogos és bringás között, mert összeeresztik őket. Mert nehogy már gépjárművektől vegyenek le bármit is...
Évente 10 km útra többet költenek talán, mint a teljes fővárosi kerékpár hálózatra. Röhej...
szánmonoxid 2020.01.22. 16:06:51
"Akár lakásonként két autóra is kaphatsz ingyenes parkolást a lakóhelyeden"
Valójában egyre sem, 1 autóra általában 2000 Ft az éves díj (plusz a súlyadó), a 2. autóra már évi százezres díjért kapsz engedélyt. De ha tudsz olyan kerületet, ahol ingyenes 2 autóra, akkor írd le, melyik az.
Ami írsz, az egy tipikus agyatlan, ostoba faszkalap hozzászólása.
@Nicolas Reök:
Igen, Budapest tömeg- és közúti közlekedését egyszer már remekül elbaszta, tényleg alkalmas vezető.
Vibuzy egy ostoba, alkalmatlan segg, akinek egyetlen érdeme, hogy O1Gecigány unokatestvére. Ebből él.
@molnibalage:
Téged viszont biztosan nem azért szeretnek. Már ha szeret valaki egyáltalán, de szerintem még anyád sem.
Az, hogy mit hazudozol össze az autósokról meg a biciklisekről, szintén érdekes kérdés. A családban láthatóan nálatok is csak a bicikliben van agy. A kerekében.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 16:10:05
Egy barátomnál voltam kint München közeléből. Unterschleißheimből átszállás nélkül a városközponban voltam Metrón. 16 km-ről. Ezt a távolságot rajzold kb. a Deák tér köré. Na, kb. ezt kéne elérni + MÁV és belvárosi körvasút. Akkor sok ember nem ülne autóba. Soha.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 16:11:26
A politikának SEMMI KÖZE, hogy nem kéne legyen a közlekedésszervezéshez.
Párizsnak és a környező településeknek saját önkormányzata van. Ettől még a közlekedés szervező cég végzi a dolgát.
Szezon és fazon.
Midnight Run 2020.01.22. 16:24:31
nyelv-ész 2020.01.22. 16:29:09
Hogy ezzel a sötétek új kedvenc pénzégető projektje, a gödöllői HÉV és a metró összekötése esetleg megy a levesbe, az annyira nem tud meghatni. Az az egész projekt bőven kiváltható lenne egy közös peronos HÉV-metró végállomással. Nálunk gazdagabb országok is beérik ennyivel. Nem vitatom a projekt magasztos célját, csak ne álmodjunk űrrakétáról, miközben a lovaskocsi kerekét sem tudjuk megszögelni.
nyelv-ész 2020.01.22. 16:42:19
Úgyhogy a P+R nélkül ne akarja senki Budapest közlekedési problémáit megoldani, mert annak az lesz a vége, hogy a falakról is autók fognak lógni.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 17:24:21
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.22. 17:35:39
Az agglomerációs településen belül kell kialakítani a parkolást, mert ott kevesebb autót jelen, mintha ezt a metrónál akarnád. Ezen felül 5-10 perc séta távolság igenis belefér. Ezen felül lehet kerékpárral is megközelíteni vagy helyi busszal, csak jól kéne csinálni.
Nem az a megoldás, hogy autó, autó, autó. 50+ éve tudjuk, hogy az KUDARC. De a világon mégis vannak olyan megveszekedett hülyék, akik ebben hisznek.
szánmonoxid 2020.01.23. 02:59:32
Nem is egyetlen parkoló kell, te agyatlan pöcs, hanem minden külső metróállomás közelébe néhány.
És akkor az autók nem mennek be, csak a külvárosba.
Nézz szét egyszer Bécsben.
A 16 km-es metró valóban jó lenne, az nagyjából Ferihegy 1-ig, Budaörsig, Budakalászig meg Érdig menne ki. Beszélj O1Gecigánnyal, hogy építse meg.
Vagy ne olyan példákat hozz fel, mint a többi hozzád hasonló barom, amihez nincs meg az infrastruktúra, és az elmúlt 30 év tempóját tekintve még vagy 50 évig nem is lesz.
"Párizsnak és a környező településeknek saját önkormányzata van."
Ez azt jelenti, hogy egy közös önkormányzat.
Amire te gondoltál, hogy mindnek saját, azt úgy írnák: önkormányzatuk. Nehéz nyelv a magyar, mi?
"Külföldön sikerül. London, Madrid, Párizs és n+1 nagyvárosban."
Ja, csak ott nem O1Gecigánynak hívják a miniszterelnöki székben ülő rablót és tolvajt. Sőt, eleve nem cigányt ültettek oda.
"Ezen felül 5-10 perc séta távolság igenis belefér."
Tudsz olvasni, te idióta? 20-22 percet írt. 5-10 perc sétára sok helyen Budapesten sincs tömegközlekedési megálló, nemhogy vidéken. Tudtad, hogy a külvárosok (Pestlőrinc, Pestimre, Soroksár stb.) is Budapesthez tartoznak?
"De a világon mégis vannak olyan megveszekedett hülyék"
Vannak a világon olyan megveszekedett hülyék, 1% alatti törpe kisebbségben, nevezzük őket kerekes cigányoknak, akik mindenkit le akarnak tiltani arról, ami nekik nem tetszik, és mindenkinek meg akarják mondani, mit csináljon. Jobb helyeken az ilyeneket pofán basszák szívlapáttal.
@nyelv-ész:
Ja, meg nem ártana már egy időalapú jegy, amit 10 éve ígérnek Budapesten, és már legalább 25 éve van Európa kb. minden nagyvárosában.
comblog 2020.01.23. 09:39:20
Annyira ráéreztél erre, pont most olvastam a Vitézy interjút és a gödöllői HÉV és a metró összekötése tényleg megy a levesbe, cserébe lesz 10 éven belül csepeli-ráckevei HÉV behúzása.
Mi ebben a szomorú? 10 éves időszakra jut 1 kisebb-nagyobb beruházás ami az S-Banh irányába mutat, azaz 10 éves időszakokban van 1 fejlesztés ami egy-egy irányt megold (ami töredéke az össz ingázóknak). Ez azt jelenti, hogy bár az ingázó autósokat villámgyorsan ki tudják tiltani/akadályozni a közlekedésben, megoldást nem igazán tudnak adni még évtizedekig. Azaz akik autóval 1 óra környékén érik el úticéljukat átszállás nélkül roppant motiváltak lesznek ugyanazt 1.5 óra környékén megtenni többszörös átszállással, csúcsforgalomban heringesítve.
Egyébként a gödöllői HÉV nem egyetlen problémája a teljesen rosszul megoldott átszállás, hanem a magyarországon talán egyedülálló (és ezért balesetveszélyes) baloldali közlekedés.
Mikor volt magyarországon utoljára baloldali közlekedés (fenti esetet nem számolva)?
Ahhoz, hogy tényleg kevesebb autós lehessen nem 1-1 irányt kellene megoldani kötöttpályás közlekedéssel 10 évenként, hanem jóval többet, 4-es metró már rég újpalotáig kellene járjon és nem a bosnyák térig talán valamikor stb.
Amíg erre nincs elég pénz (és mitől lenne) lehet álmodozni meg délibábot kergetni arról, hogy újabb tömegek fognak tömegközlekedni (amit el se bírna a jelenlegi rendszer).
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.01.23. 09:52:34
A városba áramló autók száma napi szinten 100 ezer felett van. Nézd már meg, ha csak 1000 db autó akarnál parkoltatni a külső 3-4 metróállomás körül akkor azt hogyan tudnád megcsinálni. És ez is nevetséges mennyiség lenne.
A stadionokra elbaszott pénzből n+1 híd is épülhetett volna és az elővárosi közlekedésre is lehetett volna költeni.
Érdekes, hogy te kerekes cigányozol, de azt nem tudod felmérni, hogy micsoda helyigénye van annak, amit álmodsz és mennyire kevés. Gyakorlatilag érezhetetlen lenne a difi. Ráadásul a metrók az elővárosi közlekedés töredékét fognák meg. Csepel sziget felől nincs metró. Észak-Buda felé sincs. A HÉV-ek meg jelen állapotukban kb. 50+ éves "színvonalt sem érik" el kapcsolat szempontjából
2020.01.23. 13:14:11
nyelv-ész 2020.01.24. 00:49:35
nyelv-ész 2020.01.24. 01:01:17
Nem bizony. A megoldás az, hogy figyelembe vesszük, hogy mik a fő utazási irányok, és hogy ezek közül melyeket lehet teljesen kiváltani tömegközlekedéssel, és melyek azok, amelyeknél az autóforgalmat lehet csillapítani kulturált átszállást, P+R parkolást kínálva.
A görcsös autótiltás értelmetlen, és nagyjából megoldhatatlan is. A megoldás olyan tömköz alternatíva, amit a honpolgár nem azért választ, mert az autót kitiltották, hanem azért, mert megéri neki azt választania. Akinek meg bármilyen okból mégis az autó kell, az szépen áll a dugóban, és nézi, hogy suhan el mellette a villamos.