Aki rendszeres olvasója a hazai autós portáloknak, az érdekes tendenciát figyelhet meg. A petrolhead autós újságírók a 2010-es évek elején még udvarias mosollyal nézték az elektromos autózás első komolyabb szárnypróbálgatásait, aztán visszaültek az üvöltő vényócakba, és rajzoltak még egy fánkot a parkoló aszfaltjára. Aztán ahogy megjelentek a használható hatótávú villanyautók, már jobban lenyűgözte őket a gyorsulás, a csendesség, a vibrációmentes működés. Elégedetten szálltak ki, majd a tesztekben nem győzték hangsúlyozni, hogy milyen jó lesz ez majd, ha nem kell már fél órát várni a villámtöltőnél. Meg hogy ezt a problémát majd a hidrogénautó de milyen jól megoldja :-)
Telt-múlt az idő, közben az olajlobbi szélnek eresztett néhány "tanulmányt", hogy jajj, de bizony mind meghalunk, ha a lítium akku ilyen nagyon-nagyon környezetszennyezően gyártatik, mint ahogy most is. Meg a kobalt, meg a rabszolgamunka. Hiába jelentek meg elemzések arról, hogy a kőolajipar minden egyes technológiai fázisa mekkora ökológiai katasztrófa, kezdve a bányászattól a szállításon, finomításon át a végfelhasználásig, meg hogy a kobalt legnagyobb felhasználói a kőolajfinomítók, a köztudatba mégis az került be, hogy lám, ez mekkora kamu, hogy környezetbarát a villanyautózás. Tádé ugyan köpi a kormot minden gázadásnál, de az jól van így, mert az nyilvánvalóan innentől fogva öko-korom, nem árt senkinek. Sőt.
Tegyük most félre, hogy az ember minden hülye döntése után önigazolást keres, és röviden gondoljuk végig alábbiakat:
Gondolatkísérletünk során tételezzük fel, hogy egy belsőégésű, és egy elektromos motorú akkumulátoros autó, melyek azonos kategóriájúak, pontosan ugyanakkora mértékű környezetterheléssel gyártódnak, és gördülnek ki a gyárkapun. Miután forgalomba állnak, a villanyautó ablakmosót, kétévente fékfolyadékot, pollenszűrőt és típustól függően néhány évente hűtőfolyadékot, esetleg némi hajtómű olajat igényel az üzemelés első 10 évében. No meg elhasznál 2-3 garnitúra gumiabroncsot, 2-3 hagyományos 12 voltos akkut is, hasonlóan a benzinmotoros társához. A hajtóműolaj csere szerencsére nem jellemző, a legtöbb típus e téren karbantartás mentes. És nem, nem kell 3 évente a nagyfeszültségű aksit milliókért cserélni, emiatt felesleges aggódni. Sok gyár 5-8 év garanciát ad a nagyfesz. akkura, nem kell attól tartani, hogy a garancia lejárta utáni héten emiatt megáll a verda.
Jöjjön most a benzines jármű, vagy akár lehet dízel is. A fentieken túl ez évente egy olajcserét minimum jelent, de nagy futásteljesítmény esetén akár kétszerit is. Mellé olajszűrő, légszűrő csere. Típustól és a megtett kilométerektől függően jönnek a lambdaszonda, EGR-szelep, katalizátor problémák. Ékszíj, vezérműszíj csere. Egyes dízel típusok 130-160 ezer körül már a common rail befecskendezési rendszer problémáival örvendeztetik tulajdonosaikat. Sok városban használt dízelautó tulajdonosa tudna erről mesélni... A kettőstömegű lendkereket nem biztos, hogy ennyi idő alatt utoléri a végzet, de ha falábú a tulaj, és sokat ment az autó, lehet, hogy 10 év alatt az is megadja magát.
Ennyit a karbantartásról, és most nézzük az üzemanyag kérdését. Tegyük fel, hogy a belsőégésű motoros autó szigorúan tartja a 98 g/km CO2 kibocsájtási limitet mindenkor és mindenhol. Ha az átlagos évi 15000 km futásteljesítményt vesszük alapul, akkor 10 év alatt ez az autó "szerény" 14,7 tonna széndioxidot ereget ki a levegőbe. Az egyéb káros anyagok, mint a nitrogén oxidok, koromszemcsék, már csak hab a tortán.
Ha megnézzük a villanyautót, azt fogjuk látni, hogy az üzemeltetése ugyan helyi emisszió mentes, de a tényleges környezetterhelése attól függ, hogy a beletöltött villanyáram honnan származik. És itt jön a nagy különbség: ha az napenergiából, szélenergiából, vagy vízerőművek megtermelte energiából származik, akkor mondhatjuk, hogy a jelenlegi lehetőségekhez mérten maximálisan környezetbarátan autózunk.
A történet slusszpoénja: még ha igaz is lenne, hogy az elektromos autó gyártása ugyanolyan környezetterhelést okoz, az üzemeltetésére ez már nem igaz. A villanyautót tudjuk megújuló erőforrásokkal táplálni, a belsőégésű autót viszont nem.
Utolsó kommentek