nyelv-ész blogja

...csak nyelvelek ész nélkül...?

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Utolsó kommentek

  • nyelv-ész: @molnibalage: "Nem az a megoldás, hogy autó, autó, autó." Nem bizon... (2020.01.24. 01:01) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @Eugene Horse: Miért kellene bármit cáfolnom? Leírtam pár dolgot, er... (2020.01.24. 00:49) Dugóban ülni 2020-ban
  • : @nyelv-ész: a legótvarabb érvelési hiba, hogy csinálj jobbat. Érdeme... (2020.01.23. 13:14) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @szánmonoxid: Látom nem tetszik érteni. A városba áramló autók száma... (2020.01.23. 09:52) Dugóban ülni 2020-ban
  • comblog: @nyelv-ész: Annyira ráéreztél erre, pont most olvastam a Vitézy int... (2020.01.23. 09:39) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: @molnibalage: Nem is egyetlen parkoló kell, te agyatlan pöcs, hanem... (2020.01.23. 02:59) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @nyelv-ész: Dehogy érik be ennyivel. Főleg, ha nő a forgalom. Az a... (2020.01.22. 17:35) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @Midnight Run: Külföldön sikerül. London, Madrid, Párizs és n+1 nagy... (2020.01.22. 17:24) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @molnibalage: Ne felejtsd, hogy az agglomerációt nem lehet kötöttpál... (2020.01.22. 16:42) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @chrisred: A HÉV MÁV-nak átadása körüli cirkusz egészen más indíttat... (2020.01.22. 16:29) Dugóban ülni 2020-ban
  • Midnight Run: @molnibalage: Nyilván arra gondoltam én is, hogy egy kézben legyen a... (2020.01.22. 16:24) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @Midnight Run: Már az elején hiba. Önkormányzat...? A politikának SE... (2020.01.22. 16:11) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @szánmonoxid: Nem tudsz akkora P+R parkolót építeni, ahol a városba ... (2020.01.22. 16:10) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: @fovarosi.blog.hu: "Akár lakásonként két autóra is kaphatsz ingyene... (2020.01.22. 16:06) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @apro_marosan_petergabor: Nem, nem fizeted meg az árát. Ameddig ma a... (2020.01.22. 16:06) Dugóban ülni 2020-ban
  • chrisred: @apro_marosan_petergabor: Az érzés kölcsönös. Csak azért, mert úgy g... (2020.01.22. 15:53) Dugóban ülni 2020-ban
  • Midnight Run: 1) Eleve Budapest és 20-30km-es körzetét egy önkormányzatként kéne k... (2020.01.22. 15:45) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: Na igen, pl. a népligeti buszpályudvar melletti, kb. 400x400 méteres... (2020.01.22. 15:41) Dugóban ülni 2020-ban
  • apro_marosan_petergabor: @chrisred: Időnként úgy érzem, dislexiásokkalm van dolgom. Javaslom... (2020.01.22. 15:41) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @nyelv-ész: Őket is pont úgy meg lehet büntetni, mint bárki mást. Mé... (2020.01.22. 15:34) Dugóban ülni 2020-ban
  • Utolsó 20

Címkék

10.04 (1) 110 (1) 2022 (1) 2024 (1) 2028 (1) 9/11 (1) abev (1) acpi (3) agglomeráció (1) ajka (1) ákos (1) aktiválás (1) amerikai (1) android (2) Android 6 (1) ányk (1) apple (5) aquos (1) áram (1) asus (3) atomenergia (1) atomhulladék (1) ausztrália (1) autó (5) autós üldözés (1) bagó (1) bedobás (1) bkv (1) blackberry (1) borz (1) brasero (1) broadcom (1) budakalász (1) budapest (1) budapest olimpia 2024 (1) budapest olimpia 2028 (1) bullitt (1) canon (1) celeb (1) charger (1) chromecast (1) cinnamon (2) circenses (1) clamav (1) csaba (1) csomagfeladás (1) css (1) d630 (1) daka (1) ddr (1) dell (1) design (1) dimitrov (1) dlna (1) dohány (1) dv (1) dvd (2) egészségügyi (1) egyterű (1) elektromos (1) elf (1) et (1) Facebook (1) fék (1) felmérés (1) fiók (1) firefox (1) firewall (1) fireworks (1) fiúk (1) flv (1) foci (1) franciaország (1) füst (1) G2 (1) G3 (1) gnome (1) golf (1) google drive (1) google integráció (1) greenpeace (1) gufw (1) gui (2) hende (1) hibrid (1) hidrogénautó (1) hőerőmű (1) holocaust (1) hp (2) hplip (2) huawei (1) hulladék (1) idióta (4) ikon (1) install (1) intel (1) ios (1) iOS7 (1) ipad (3) iphone (1) irq (3) java (1) jdownloader (1) józsef (1) kádár népe (1) kde (1) kékhalál (3) kertész (1) kína (1) kínai áru (1) kino (1) király (1) kispál (1) ko (1) kolontár (1) konténerhajó (1) konteo (1) környezetszennyezés (1) környezetvédelem (1) korona (1) korrupt (1) közlekedés (2) lada (1) lex (1) LG (2) libsane (1) lide (1) linux (28) linux mint cinnamon (1) live (1) lts (1) mal (1) marshmallow (1) mcqueen (1) média (1) media (1) micorsoft (1) minidlna (1) mint (4) mkchromecast (1) moonlight (1) motorhead (1) motörhead (1) mount (1) mustang (1) ndk (1) nemo (1) népszava (1) nokia (1) nosztalgia (2) ntfs (1) Nyaralás okostelefonnal (1) olajlobbi (1) olimpia (2) olimpia 2024 (1) ollo (1) öngondoskodó (1) opensuse (4) opni (1) orbán (1) összeesküvés (1) outlook (1) panem (1) papir (1) pazarlás (1) petárda (1) pipelight (1) pirézek (1) posta (1) postás (1) print (1) printszerver (1) qualcomm (1) reform (1) rendszerváltás (4) rohaggyámeg (1) sane (1) scan (1) seggfej (1) sharp (1) silverlight (1) smartphone (1) sony (1) steve jobs (1) sun (1) suse (1) suv (1) suzuki (1) swift (1) symbian (1) szelektív (1) szélsőjobb (1) szén (1) szilveszter (1) szklerózis (1) szurkol (1) tablet (1) tab mix plus (1) táplálkozási tanácsok (1) társadalom (1) téri (1) terminator (1) tervezés (2) timföld (1) tömegközlekedés (1) troll (1) tűzfal (1) tűzijáték (1) tweak (1) ubunti (1) ubuntu (17) ufw (1) újév (1) unity (2) usability (1) vaio (1) választás (1) városi közlekedés (2) veszély (1) viktor (1) villanyautó (3) virtualbox (1) vörösiszap (1) vw (1) w (1) wifi (2) windows (5) windowsmobile (1) Windows Phone (1) WP (1) WP8 (1) xp (1) zenbook (1) zsiguli (1) női és férfi szemmel (1) Címkefelhő

Alázd a villanyautót 2020-ban is!

2020.05.26. 09:00 :: nyelv-ész

Aki rendszeres olvasója a hazai autós portáloknak, az érdekes tendenciát figyelhet meg. A petrolhead autós újságírók a 2010-es évek elején még udvarias mosollyal nézték az elektromos autózás első komolyabb szárnypróbálgatásait, aztán visszaültek az üvöltő vényócakba, és rajzoltak még egy fánkot a parkoló aszfaltjára. Aztán ahogy megjelentek a használható hatótávú villanyautók, már jobban lenyűgözte őket a gyorsulás, a csendesség, a vibrációmentes működés. Elégedetten szálltak ki, majd a tesztekben nem győzték hangsúlyozni, hogy milyen jó lesz ez majd, ha nem kell már fél órát várni a villámtöltőnél. Meg hogy ezt a problémát majd a hidrogénautó de milyen jól megoldja :-)

Telt-múlt az idő, közben az olajlobbi szélnek eresztett néhány "tanulmányt", hogy jajj, de bizony mind meghalunk, ha a lítium akku ilyen nagyon-nagyon környezetszennyezően gyártatik, mint ahogy most is. Meg a kobalt, meg a rabszolgamunka. Hiába jelentek meg elemzések arról, hogy a kőolajipar minden egyes technológiai fázisa mekkora ökológiai katasztrófa, kezdve a bányászattól a szállításon, finomításon át a végfelhasználásig, meg hogy a kobalt legnagyobb felhasználói a kőolajfinomítók, a köztudatba mégis az került be, hogy lám, ez mekkora kamu, hogy környezetbarát a villanyautózás. Tádé ugyan köpi a kormot minden gázadásnál, de az jól van így, mert az nyilvánvalóan innentől fogva öko-korom, nem árt senkinek. Sőt.

Tegyük most félre, hogy az ember minden hülye döntése után önigazolást keres, és röviden gondoljuk végig alábbiakat:

Gondolatkísérletünk során tételezzük fel, hogy egy belsőégésű, és egy elektromos motorú akkumulátoros autó, melyek azonos kategóriájúak, pontosan ugyanakkora mértékű környezetterheléssel gyártódnak, és gördülnek ki a gyárkapun. Miután forgalomba állnak, a villanyautó ablakmosót, kétévente fékfolyadékot, pollenszűrőt és típustól függően néhány évente hűtőfolyadékot, esetleg némi hajtómű olajat igényel az üzemelés első 10 évében. No meg elhasznál 2-3 garnitúra gumiabroncsot, 2-3 hagyományos 12 voltos akkut is, hasonlóan a benzinmotoros társához. A hajtóműolaj csere szerencsére nem jellemző, a legtöbb típus e téren karbantartás mentes. És nem, nem kell 3 évente a nagyfeszültségű aksit milliókért cserélni, emiatt felesleges aggódni. Sok gyár 5-8 év garanciát ad a nagyfesz. akkura, nem kell attól tartani, hogy a garancia lejárta utáni héten emiatt megáll a verda.

Jöjjön most a benzines jármű, vagy akár lehet dízel is. A fentieken túl ez évente egy olajcserét minimum jelent, de nagy futásteljesítmény esetén akár kétszerit is. Mellé olajszűrő, légszűrő csere. Típustól és a megtett kilométerektől függően jönnek a lambdaszonda, EGR-szelep, katalizátor problémák. Ékszíj, vezérműszíj csere. Egyes dízel típusok 130-160 ezer körül már a common rail befecskendezési rendszer problémáival örvendeztetik tulajdonosaikat. Sok városban használt dízelautó tulajdonosa tudna erről mesélni... A kettőstömegű lendkereket nem biztos, hogy ennyi idő alatt utoléri a végzet, de ha falábú a tulaj, és sokat ment az autó, lehet, hogy 10 év alatt az is megadja magát.

Ennyit a karbantartásról, és most nézzük az üzemanyag kérdését. Tegyük fel, hogy a belsőégésű motoros autó szigorúan tartja a 98 g/km CO2 kibocsájtási limitet mindenkor és mindenhol. Ha az átlagos évi 15000 km futásteljesítményt vesszük alapul, akkor 10 év alatt ez az autó "szerény" 14,7 tonna széndioxidot ereget ki a levegőbe. Az egyéb káros anyagok, mint a nitrogén oxidok, koromszemcsék, már csak hab a tortán.

Ha megnézzük a villanyautót, azt fogjuk látni, hogy az üzemeltetése ugyan helyi emisszió mentes, de a tényleges környezetterhelése attól függ, hogy a beletöltött villanyáram honnan származik. És itt jön a nagy különbség: ha az napenergiából, szélenergiából, vagy vízerőművek megtermelte energiából származik, akkor mondhatjuk, hogy a jelenlegi lehetőségekhez mérten maximálisan környezetbarátan autózunk.

A történet slusszpoénja: még ha igaz is lenne, hogy az elektromos autó gyártása ugyanolyan környezetterhelést okoz, az üzemeltetésére ez már nem igaz. A villanyautót tudjuk megújuló erőforrásokkal táplálni, a belsőégésű autót viszont nem.

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés autó elektromos városi közlekedés villanyautó olajlobbi

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása