nyelv-ész blogja

...csak nyelvelek ész nélkül...?

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • nyelv-ész: @molnibalage: "Nem az a megoldás, hogy autó, autó, autó." Nem bizon... (2020.01.24. 01:01) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @Eugene Horse: Miért kellene bármit cáfolnom? Leírtam pár dolgot, er... (2020.01.24. 00:49) Dugóban ülni 2020-ban
  • : @nyelv-ész: a legótvarabb érvelési hiba, hogy csinálj jobbat. Érdeme... (2020.01.23. 13:14) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @szánmonoxid: Látom nem tetszik érteni. A városba áramló autók száma... (2020.01.23. 09:52) Dugóban ülni 2020-ban
  • comblog: @nyelv-ész: Annyira ráéreztél erre, pont most olvastam a Vitézy int... (2020.01.23. 09:39) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: @molnibalage: Nem is egyetlen parkoló kell, te agyatlan pöcs, hanem... (2020.01.23. 02:59) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @nyelv-ész: Dehogy érik be ennyivel. Főleg, ha nő a forgalom. Az a... (2020.01.22. 17:35) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @Midnight Run: Külföldön sikerül. London, Madrid, Párizs és n+1 nagy... (2020.01.22. 17:24) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @molnibalage: Ne felejtsd, hogy az agglomerációt nem lehet kötöttpál... (2020.01.22. 16:42) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @chrisred: A HÉV MÁV-nak átadása körüli cirkusz egészen más indíttat... (2020.01.22. 16:29) Dugóban ülni 2020-ban
  • Midnight Run: @molnibalage: Nyilván arra gondoltam én is, hogy egy kézben legyen a... (2020.01.22. 16:24) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @Midnight Run: Már az elején hiba. Önkormányzat...? A politikának SE... (2020.01.22. 16:11) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @szánmonoxid: Nem tudsz akkora P+R parkolót építeni, ahol a városba ... (2020.01.22. 16:10) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: @fovarosi.blog.hu: "Akár lakásonként két autóra is kaphatsz ingyene... (2020.01.22. 16:06) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @apro_marosan_petergabor: Nem, nem fizeted meg az árát. Ameddig ma a... (2020.01.22. 16:06) Dugóban ülni 2020-ban
  • chrisred: @apro_marosan_petergabor: Az érzés kölcsönös. Csak azért, mert úgy g... (2020.01.22. 15:53) Dugóban ülni 2020-ban
  • Midnight Run: 1) Eleve Budapest és 20-30km-es körzetét egy önkormányzatként kéne k... (2020.01.22. 15:45) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: Na igen, pl. a népligeti buszpályudvar melletti, kb. 400x400 méteres... (2020.01.22. 15:41) Dugóban ülni 2020-ban
  • apro_marosan_petergabor: @chrisred: Időnként úgy érzem, dislexiásokkalm van dolgom. Javaslom... (2020.01.22. 15:41) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @nyelv-ész: Őket is pont úgy meg lehet büntetni, mint bárki mást. Mé... (2020.01.22. 15:34) Dugóban ülni 2020-ban
  • Utolsó 20

Címkék

10.04 (1) 110 (1) 2022 (1) 2024 (1) 2028 (1) 9/11 (1) abev (1) acpi (3) agglomeráció (1) ajka (1) ákos (1) aktiválás (1) amerikai (1) android (2) Android 6 (1) ányk (1) apple (5) aquos (1) áram (1) asus (3) atomenergia (1) atomhulladék (1) ausztrália (1) autó (5) autós üldözés (1) bagó (1) bedobás (1) bkv (1) blackberry (1) borz (1) brasero (1) broadcom (1) budakalász (1) budapest (1) budapest olimpia 2024 (1) budapest olimpia 2028 (1) bullitt (1) canon (1) celeb (1) charger (1) chromecast (1) cinnamon (2) circenses (1) clamav (1) csaba (1) csomagfeladás (1) css (1) d630 (1) daka (1) ddr (1) dell (1) design (1) dimitrov (1) dlna (1) dohány (1) dv (1) dvd (2) egészségügyi (1) egyterű (1) elektromos (1) elf (1) et (1) Facebook (1) fék (1) felmérés (1) fiók (1) firefox (1) firewall (1) fireworks (1) fiúk (1) flv (1) foci (1) franciaország (1) füst (1) G2 (1) G3 (1) gnome (1) golf (1) google drive (1) google integráció (1) greenpeace (1) gufw (1) gui (2) hende (1) hibrid (1) hidrogénautó (1) hőerőmű (1) holocaust (1) hp (2) hplip (2) huawei (1) hulladék (1) idióta (4) ikon (1) install (1) intel (1) ios (1) iOS7 (1) ipad (3) iphone (1) irq (3) java (1) jdownloader (1) józsef (1) kádár népe (1) kde (1) kékhalál (3) kertész (1) kína (1) kínai áru (1) kino (1) király (1) kispál (1) ko (1) kolontár (1) konténerhajó (1) konteo (1) környezetszennyezés (1) környezetvédelem (1) korona (1) korrupt (1) közlekedés (2) lada (1) lex (1) LG (2) libsane (1) lide (1) linux (28) linux mint cinnamon (1) live (1) lts (1) mal (1) marshmallow (1) mcqueen (1) media (1) média (1) micorsoft (1) minidlna (1) mint (4) mkchromecast (1) moonlight (1) motorhead (1) motörhead (1) mount (1) mustang (1) ndk (1) nemo (1) népszava (1) nokia (1) nosztalgia (2) ntfs (1) Nyaralás okostelefonnal (1) olajlobbi (1) olimpia (2) olimpia 2024 (1) ollo (1) öngondoskodó (1) opensuse (4) opni (1) orbán (1) összeesküvés (1) outlook (1) panem (1) papir (1) pazarlás (1) petárda (1) pipelight (1) pirézek (1) posta (1) postás (1) print (1) printszerver (1) qualcomm (1) reform (1) rendszerváltás (4) rohaggyámeg (1) sane (1) scan (1) seggfej (1) sharp (1) silverlight (1) smartphone (1) sony (1) steve jobs (1) sun (1) suse (1) suv (1) suzuki (1) swift (1) symbian (1) szelektív (1) szélsőjobb (1) szén (1) szilveszter (1) szklerózis (1) szurkol (1) tablet (1) tab mix plus (1) táplálkozási tanácsok (1) társadalom (1) téri (1) terminator (1) tervezés (2) timföld (1) tömegközlekedés (1) troll (1) tűzfal (1) tűzijáték (1) tweak (1) ubunti (1) ubuntu (17) ufw (1) újév (1) unity (2) usability (1) vaio (1) választás (1) városi közlekedés (2) veszély (1) viktor (1) villanyautó (3) virtualbox (1) vörösiszap (1) vw (1) w (1) wifi (2) windows (5) windowsmobile (1) Windows Phone (1) WP (1) WP8 (1) xp (1) zenbook (1) zsiguli (1) női és férfi szemmel (1) Címkefelhő

Egy nap a városban

2020.04.29. 11:42 :: nyelv-ész

Épp tegnap mérgelődtem, hogy megint önjelölt zsenik reformálják a fővárosi közlekedést, és lám, mára az indexes cikk nyomán a Totalcar is beállt a megmondók közé.

Úgy látszik, akinek Budapesten van a lakóhelye és a munkahelye is, az el sem tudja képzelni, mi a túróért jön be naponta százezernyi autó a városba. Holott azok az autósok jelentős részben egykori budapesti lakosok voltak, akik a családi ház, kert, zöldövezet reményében, vagy éppen a fővárosi ingatlanárak miatt az agglomerációba költöztek. Sok esetben a gyerek is Budapesten jár iskolába, így többnyire az egész család reggel autóval indul az iskola irányába, majd megy a munkahelyére. Azokról nem is beszélve, akik esetleg céges autót kaptak a munkáltatójuktól, mert azok gyakorlatilag mindenhova autóval mennek. Ingyen van ugyebár az üzemanyag, a karbantartás. 

Mivel ezek az agglomerációs népek a fővárosi honpolgár számára csak valamiféle nomád horda, akiket legszívesebben a városhatáron kívül tartanának, nézzünk egy olyan fiktív példát, ahol a család élete a budapesti városhatáron belül zajlik. Vajon miképp tudják a napi közlekedési kihívásokat teljesíteni? Bringával, busszal, vagy autóval?

Képzeletbeli kétgyermekes családunk a XVII. kerületi Keszeg utcában lakik. A kisebbik gyermek a Szabadság Sugárúti általános iskolába jár, amely gyalog alig több, mint egy kilométer, de tömegközlekedéssel a duplája lenne, közvetlen buszjárat ugyanis nincs a két hely között. Sebaj, az a kis gyaloglás nem árt a gyereknek, negyed óra alatt kényelmesen lesétálható a táv. Igen ám, de a gyerek még csak elsős, és egy 6 éves gyereket az ember még faluhelyen sem szívesen enged reggel egyedül iskolába. Bringázni ugyan már egész jól tud a gyerek, de a forgalomban önállóan bringával sem vehet részt. Marad az autó, mert reggel nincs idő gyalog kísérni a gyereket suliba, majd utána rohanni a busz után, hogy időben beérjünk a munkába.

A nagyobbik gyerek már nem ilyen szerencsés, őt felvették a Mátyásföld és Sashalom határán lévő művészeti gimnáziumba, ami 9 kilométerre van a lakóhelyétől. Bringával nem nagy távolság, de nincs végig bringaút, és a sulinál sincs kiépítve olyan bringatároló, ahol kockázat nélkül otthagyható lenne a bringa. Megoldható a tömegközlekedés, a gyaloglással együtt alig 40 perc alatt beér a gyerek a suliba. Autóval persze mindez csak 15 perc. Ráadásul anya is a közelben dolgozik Sashalom túlfelén egy önkormányzati irodában, ahova busszal, kétszeri átszállással szerencsés esetben kevesebb, mint egy óra alatt oda lehet érni, ha épp minden jármű időben jön. Bringa szóba sem jöhet, anya munkakörében elvárás az "üzleti öltözék", és nincs lehetőség zuhanyozni, átöltözni. Autóval viszont ez a táv alig 20 perc, még úgy is, hogy a nagyobbik gyereket útközben kitesszük a gimnáziumnál.

Apa viszont Kelenföldön, az Etele térnél dolgozik. Autóval 40-50 perc lenne az út, de a reggeli csúcsforgalomban sokszor inkább másfél óra. Emiatt ő az Örs vezér téren keres parkolóhelyet, és metróval megy tovább. Így kicsit több, mint egy óra alatt benn van még akkor is, ha anyát és a két gyereket előbb autóval elviszi. Bringával neki sem vág, mert az ő munkahelyén sem megoldott a biztonságos kerékpár tárolás.

Látjuk, hogy még ki sem tettük a lábunkat az agglomerációba, máris abba futunk bele, hogy egy négytagú családból három fő esetében az autó a kézenfekvő megoldás, még akkor is, ha a család egyébként elkötelezett a környezetvédelem iránt. Egyszerűen akkorák a távolságok, és a tömegközlekedés a külvárosokban annyira a belvárosi irányokra koncentrál, hogy aki nem sugárirányban akar a városcentrum felé mozogni, annak az autó a megoldás.

Látjuk továbbá, hogy ha mégoly nagy akarat is lenne az agglomerációs P+R parkolók létrehozására, bővítésére, ezekre Budapesten éppúgy szükség van, hiszen a külső kerületekben lakók közlekedési problémái semmiben nem különböznek az agglomerációban élőktől.

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés autó tömegközlekedés városi közlekedés agglomeráció

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása