nyelv-ész blogja

...csak nyelvelek ész nélkül...?

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

  • nyelv-ész: @molnibalage: "Nem az a megoldás, hogy autó, autó, autó." Nem bizon... (2020.01.24. 01:01) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @Eugene Horse: Miért kellene bármit cáfolnom? Leírtam pár dolgot, er... (2020.01.24. 00:49) Dugóban ülni 2020-ban
  • : @nyelv-ész: a legótvarabb érvelési hiba, hogy csinálj jobbat. Érdeme... (2020.01.23. 13:14) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @szánmonoxid: Látom nem tetszik érteni. A városba áramló autók száma... (2020.01.23. 09:52) Dugóban ülni 2020-ban
  • comblog: @nyelv-ész: Annyira ráéreztél erre, pont most olvastam a Vitézy int... (2020.01.23. 09:39) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: @molnibalage: Nem is egyetlen parkoló kell, te agyatlan pöcs, hanem... (2020.01.23. 02:59) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @nyelv-ész: Dehogy érik be ennyivel. Főleg, ha nő a forgalom. Az a... (2020.01.22. 17:35) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @Midnight Run: Külföldön sikerül. London, Madrid, Párizs és n+1 nagy... (2020.01.22. 17:24) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @molnibalage: Ne felejtsd, hogy az agglomerációt nem lehet kötöttpál... (2020.01.22. 16:42) Dugóban ülni 2020-ban
  • nyelv-ész: @chrisred: A HÉV MÁV-nak átadása körüli cirkusz egészen más indíttat... (2020.01.22. 16:29) Dugóban ülni 2020-ban
  • Midnight Run: @molnibalage: Nyilván arra gondoltam én is, hogy egy kézben legyen a... (2020.01.22. 16:24) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @Midnight Run: Már az elején hiba. Önkormányzat...? A politikának SE... (2020.01.22. 16:11) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @szánmonoxid: Nem tudsz akkora P+R parkolót építeni, ahol a városba ... (2020.01.22. 16:10) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: @fovarosi.blog.hu: "Akár lakásonként két autóra is kaphatsz ingyene... (2020.01.22. 16:06) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @apro_marosan_petergabor: Nem, nem fizeted meg az árát. Ameddig ma a... (2020.01.22. 16:06) Dugóban ülni 2020-ban
  • chrisred: @apro_marosan_petergabor: Az érzés kölcsönös. Csak azért, mert úgy g... (2020.01.22. 15:53) Dugóban ülni 2020-ban
  • Midnight Run: 1) Eleve Budapest és 20-30km-es körzetét egy önkormányzatként kéne k... (2020.01.22. 15:45) Dugóban ülni 2020-ban
  • szánmonoxid: Na igen, pl. a népligeti buszpályudvar melletti, kb. 400x400 méteres... (2020.01.22. 15:41) Dugóban ülni 2020-ban
  • apro_marosan_petergabor: @chrisred: Időnként úgy érzem, dislexiásokkalm van dolgom. Javaslom... (2020.01.22. 15:41) Dugóban ülni 2020-ban
  • molnibalage: @nyelv-ész: Őket is pont úgy meg lehet büntetni, mint bárki mást. Mé... (2020.01.22. 15:34) Dugóban ülni 2020-ban
  • Utolsó 20

Címkék

10.04 (1) 110 (1) 2022 (1) 2024 (1) 2028 (1) 9/11 (1) abev (1) acpi (3) agglomeráció (1) ajka (1) ákos (1) aktiválás (1) amerikai (1) android (2) Android 6 (1) ányk (1) apple (5) aquos (1) áram (1) asus (3) atomenergia (1) atomhulladék (1) ausztrália (1) autó (5) autós üldözés (1) bagó (1) bedobás (1) bkv (1) blackberry (1) borz (1) brasero (1) broadcom (1) budakalász (1) budapest (1) budapest olimpia 2024 (1) budapest olimpia 2028 (1) bullitt (1) canon (1) celeb (1) charger (1) chromecast (1) cinnamon (2) circenses (1) clamav (1) csaba (1) csomagfeladás (1) css (1) d630 (1) daka (1) ddr (1) dell (1) design (1) dimitrov (1) dlna (1) dohány (1) dv (1) dvd (2) egészségügyi (1) egyterű (1) elektromos (1) elf (1) et (1) Facebook (1) fék (1) felmérés (1) fiók (1) firefox (1) firewall (1) fireworks (1) fiúk (1) flv (1) foci (1) franciaország (1) füst (1) G2 (1) G3 (1) gnome (1) golf (1) google drive (1) google integráció (1) greenpeace (1) gufw (1) gui (2) hende (1) hibrid (1) hidrogénautó (1) hőerőmű (1) holocaust (1) hp (2) hplip (2) huawei (1) hulladék (1) idióta (4) ikon (1) install (1) intel (1) ios (1) iOS7 (1) ipad (3) iphone (1) irq (3) java (1) jdownloader (1) józsef (1) kádár népe (1) kde (1) kékhalál (3) kertész (1) kína (1) kínai áru (1) kino (1) király (1) kispál (1) ko (1) kolontár (1) konténerhajó (1) konteo (1) környezetszennyezés (1) környezetvédelem (1) korona (1) korrupt (1) közlekedés (2) lada (1) lex (1) LG (2) libsane (1) lide (1) linux (28) linux mint cinnamon (1) live (1) lts (1) mal (1) marshmallow (1) mcqueen (1) média (1) media (1) micorsoft (1) minidlna (1) mint (4) mkchromecast (1) moonlight (1) motorhead (1) motörhead (1) mount (1) mustang (1) ndk (1) nemo (1) népszava (1) nokia (1) nosztalgia (2) ntfs (1) Nyaralás okostelefonnal (1) olajlobbi (1) olimpia (2) olimpia 2024 (1) ollo (1) öngondoskodó (1) opensuse (4) opni (1) orbán (1) összeesküvés (1) outlook (1) panem (1) papir (1) pazarlás (1) petárda (1) pipelight (1) pirézek (1) posta (1) postás (1) print (1) printszerver (1) qualcomm (1) reform (1) rendszerváltás (4) rohaggyámeg (1) sane (1) scan (1) seggfej (1) sharp (1) silverlight (1) smartphone (1) sony (1) steve jobs (1) sun (1) suse (1) suv (1) suzuki (1) swift (1) symbian (1) szelektív (1) szélsőjobb (1) szén (1) szilveszter (1) szklerózis (1) szurkol (1) tablet (1) tab mix plus (1) táplálkozási tanácsok (1) társadalom (1) téri (1) terminator (1) tervezés (2) timföld (1) tömegközlekedés (1) troll (1) tűzfal (1) tűzijáték (1) tweak (1) ubunti (1) ubuntu (17) ufw (1) újév (1) unity (2) usability (1) vaio (1) választás (1) városi közlekedés (2) veszély (1) viktor (1) villanyautó (3) virtualbox (1) vörösiszap (1) vw (1) w (1) wifi (2) windows (5) windowsmobile (1) Windows Phone (1) WP (1) WP8 (1) xp (1) zenbook (1) zsiguli (1) női és férfi szemmel (1) Címkefelhő

Elvesz vagy megtakarít?

2009.02.23. 20:17 :: nyelv-ész

Az Index tegnapi szösszenete a reform ürügyén hosszasan ecseteli, hogy a "kihasználatlan" vasúttól hány milliárdot kell elvenni. Az idézőjel nem véletlen, hiszen kihasználtságról akkor beszélhetnénk, ha a vasút egy színvonalas szolgáltatást nyújtana, amit az utazóközönség valamilyen szinten igénybe vesz.

Erről itt szó sincs, legalábbis a mellékvonalak esetén semmiképp. A szárnyvonalak módszeres lerohasztása a 70-es évek óta folyamatosan napirenden van, a Kóka-féle tavalyelőtti bezárássorozat már csak hab a tortán.


Abszurd dolog a kihasználtságon rugózni akkor, amikor egy település napi egy vagy két vonatpárral van ellátva, ráadásul olyan lehetetlen időpontokban, hogy a dolgozó vagy tanuló utasközönség még véletlenül se tudjon időben munkába érni, vagy értelmes időben hazajutni. Más járatokhoz való csatlakozásról nem is beszélve. Tele van a menetrend olyan mellékvonali vonatokkal, melyek utazóközönsége a pályaudvar szélén, vonatában ülve integethet a pont egy perccel azelőtt indított csatlakozásnak, mielőtt az ő vonata beérkezne.

Pedig biztos, hogy a MÁV tudna olcsóbban, hatékonyabban üzemelni. Ehhez nem kevés akaratra és igen sok pénzre volna szükség, legalábbis egy komoly korszerűsítési hullám erejéig mindenképp. Emellett fel kellene számolni a MÁV körüli élősködő cégek tucatjait, amelyek karbantartás, takarítás és egyéb szolgáltatások címén őrületes pénzeket nyúlnak le. Persze megtehetik, hiszen azok érdekeltségi körébe tartoznak ezek a szatellit cégek, akik a megrendelői oldalon aláírják a papírt. Kéz kezet mos, a lóvé meg eltűnik.

 

Urban legend-ként terjed a 36.000.- forintos izzócsere a vidéki állomásépületben: eszerint az állomáson szolgálatot teljesítő vasutasnak nincs joga egy égőt kicserélni, hanem az erre szakosodott kft-től kell megrendelnie. Természetesen írásban, pecséttel, miegymás.

A karbantartó előbb kiszáll, helyszíni szemlét végez, lefotózza a kiégett villanykörtét, majd telephelyére visszatérve főnöke elé tárja a bizonyító erejű dokumentumokat. A főnök jóváhagy, majd engedélyt ad a vllanykörte raktárból való vételezésére. Ezután a karbantartó már a villanykörte birtokában újból kiszáll, és elvégzi a magas szakmai felkészültséget igénylő feladatot, azaz becsavarja az új villanykörtét.

Nem lennék meglepve, ha a történet igaz volna.

1 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2009.04.06. 14:59:46

Teljesen korrekt módon látod a dolgokat. Annyit tennék hozzá, hogy a vasút lerohasztása már Moldova 1977-es (!) könyvében, az Akit a mozdony füstje megcsapottban is ténykérdés. A szakma nagyjából az 1962-es közlekedéspolitikai koncepciótól számítja ezt. Sőt, ha nagyon messzire akarunk visszanyúlni az időben, akkor a világháborús pusztítás utáni "tákolásnál" kezdődtek a gondok.
És ami még fontos: a mellékvonalak "kihasználatlansága" nem egzakt. Ma senki sem tudja pontos adatokkal alátámasztani, hogy melyik vonaton, mennyien utaznak. Ma senki nem tudja megmondani, hogy az összehangolatlan Volán-kínálat miatt hány utas nem fér hozzá a vonatához, stb...
süti beállítások módosítása