A krumplicukros gyermekkor után jöttek a kemény évek. Hobó és P.Mobil koncertek kőbányai és újpesti művházakban, döngölt földpadlós kocsmában vizezett Kőbányai Világos, Motörhead-koncert a Czabán Samu téri Volán-pályán... Nagy idők tanújaként még láttam az LGT-t május elsején a tabáni Ifiparkban játszani - ami akkor is egy életveszélyes romhalmaz volt, de a dekadens rockerekért akkoriban egyetlen illetékes elvtárs sem aggódott. Hadd hulljon a férgese!
Közben jött a motoros huligán korszak. 14 évesen levizsgázhatott az ember gyereke segédmotorkerékpárra, ami abból állt, hogy egy MHSZ-aktivista egy nagy könyvben fellapozott néhány KRESZ-táblát, és ha tudtad a jelentését, akkor még megkérdezték, hogy hídon szabad-e tolatás közben a lovaskocsin ülve cigarettázni - és helyes válasz esetén már kezedbe is kaptad a segédmotorkerékpár, lovaskocsi és lassú jármű vezetésére feljogosító kis fehér kartonlapot.
A pokol minálunk egy keletnémet robogó formájában szabadult el. Az 50 köbcentis kétüteművel szédítő hatvanas(!) tempó is elérhető volt, persze csak kemény motortuning árán. Ez a tuning a kipufogócsőben lévő motorfojtó toldalék vasfűrésszel történő kiiktatásából állt. Az elvtársak ugyanis komolyan vették, hogy ha egy segédmotor a KRESZ szrint csak 40-nel mehet, akkor az tényleg ne tudjon többet. (Képzeljünk magunk elé egy M5-ös BMW-t, amint a Közlekedésfelügyelet emberei épp szakszerű kipufogófojtás beheggesztésével gondoskodnak róla, nehogy a gépjármű képes legyen túllépni az előírt maximum 130 km/h sebességet. Meg a tulajdonos arckifejezését.)
Aztán persze voltak más furmányok is, hamar előkerült a vasreszelő. Kétütemű motort tuningolni a világ legegyszerűbb dolga: csupán tudni kell, hogy a résvezérlés és az átömlők méretének milyen mérvű megváltoztatása növeli a teljesítményt, és hol az a határ, aminél már nem a teljesítmény nő, hanem a fogyasztás.
Négy-öt Simson-hengerem bánta, de végül a környék minden robogója elérte a 75-80-as végsebességet, beleértve a sajátomat is. Gimnazista létemre én javítottam a környék autószerelő-tanoncainak a motorjait. Ők még csak tanulták, hogy működik a benzinmotor - én már saját káromra megtanultam.
Aztán véget értek a középiskolás évek, lett jogosítvány nagymotorra, autóra - és véget ért a lóerő-romantika. Nem kellett már 50 köbcentiből kiügyeskedni az utolsó lehelletet is, hiszen akár egy 1200-as Zsigulival is hasíthatott, akinek volt rá kerete :)
De ez már...
Életrajz 2. - "Felcserepedtem"
2007.06.26. 22:33 :: nyelv-ész
Szólj hozzá!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek